Avevita klinika

Dažniausiai pasitaikančios ligos

Atgal
Sausgyslių ir raisčių sužalojimai

Sausgyslės – tai stipraus jungiamojo audinio juostos, kuriomis raumenys prisitvirtina prie kaulų.

 

Raiščiai – į sausgysles panašūs dariniai, kurie jungia du kaulus tarpusavyje, sutvirtina sąnarius. Raiščių ir sausgyslių sužalojimai:

  • Patempimai;
  • Plyšimai;
  • Uždegimai.

 

Sausgyslių, raumenų ar raiščių patempimas. Trauminis dalies jų skaidulų nutrūkimas.

 

Priežastys

  • Trauma;
  • Labai stiprus raumens įtempimas.

 

Simptomai

  • Ūmus sąnarių skausmas;
  • Ūmus sausgyslių skausmas;
  • Sąnario nestabilumas;
  • Apriboti galūnių judesiai;
  • Tinimas;
  • Gumbas;
  • Kraujosrūvos.

 

Diagnostika

  • Anamnezė (buvusi trauma) bei apžiūra; 
  • Rentgenologinis tyrimas;
  • Kompiuterinė tomografija ir magnetinio rezonanso tyrimas.

 

Gydymas

  • Patinimo ir skausmo mažinimas;
  • Pažeisti sąnariai sutvirtinami, subintuojami elastiniu bintu ar specialiu įtvaru, kartais uždedamas gipso įtvaras;
  • Skausmui malšinti rekomenduojamas šaltis ant sužeistos vietos;
  • Kai kurių raiščių plyšimas bei dauguma sausgyslių plyšimų reikalauja chirurginio gydymo – raiščiai ar sausgyslės susiuvamos ar iš naujo pritvirtinamos prie kaulo.

 

Profilaktika

  • Vengti traumų, griuvimų;
  • Avėti patogia avalyne, pasirinkti tinkamus batus sportui;
  • Daryti apšilimo pratimus prieš sportuojant.

 

Sausgyslių, raumenų ar raiščių patempimas – tai trauminis dalies jų skaidulų nutrūkimas. Tokios minkštųjų audinių traumos priskiriamos mažajam traumatizmui. Žmogus gali judėti, nes jo kaulai sujungti sąnariais. Judesius užtikrina raumenys, kurie tvirtinasi prie kaulų tvirtomis jungiamojo audinio gijomis - sausgyslėmis. Pačius sąnarius stabilizuoja ir jų judesius apriboja panašios struktūros jungiamasis audinys – raiščiai.
Dažniausiai pažeidžiami čiurnų, kelio sąnarių, rečiau – riešų, pirštų sąnarių raiščiai, taip pat pirštų, dvigalvio raumens (bicepso), Achilo sausgyslės. Dažniausiai patempimai įvyksta aktyviai sportuojantiems, ypač tinkamai neapšilus, naudojant netinkamą avalynę.

 

Ligos priežastys ir rizikos veiksniai

Tokie sužalojimai paprastai įvyksta situacijose, kuomet kūno dalys atlieka neįprastus, priverstinius didelės amplitudės judesius (pvz., griuvimo, susidūrimo metu) ar nuo staigaus ir labai stipraus raumenų įtempimo (pvz., iš visų jėgų bandant atsukti, sunkiai keliant ir pan.).

 

Simptomai

Pagrindinis ir anksčiausiai atsirandantis raumenų, sausgyslių ar raiščių sužalojimo simptomas – stiprus skausmas, apribojantis pažeistos dalies judesius. Kai kurių sausgyslių (pvz. dvigalvio raumens) ar raiščių (pvz. kelio sąnario kryžminių raiščių) plyšimo atveju ligonis gali skausmo nejausti. Traumuota vieta patinsta, trūkus greta esančiai kraujagyslei gali susidaryti mėlynė.

 

Diagnostika

Raumenų, sausgyslių arba raiščių sužalojimą gydytojas diagnozuoja išsiaiškinęs traumos aplinkybes bei kruopščiai ištyręs sužeistą vietą. Nustatomas judesių ribotumas, neįprastas sąnarių laisvumas. Norint atmesti galimą kaulų lūžį, atliekama rentgenograma.

Gydymas

  • Ramybė. Dažniausiai, esant lengvai traumai, reikalinga 1 – 3 dienų ramybė, tačiau stiprūs pažeidimai gali gyti ilgiau.
  • Šaltis. Rekomenduojama sumuštą vietą pirmąsias 24 valandas šaldyti. Šaltis – tai veiksminga priemonė, mažinanti patinimą, skausmą ir uždegimą.
  • Suspaudimas. Patinimui mažinti galūnė suspaudžiama elastiniu  tvarsčiu. Tvarstyti reikia ne per daug tampriai, kad nesutrikdyti galūnės kraujotakos.
  • Pakėlimas. Pakeliant sužalotą kūno dalį iki širdies lygmens, mažinamas pažeistos vietos patinimas ir skausmas, pavyzdžiui, miegant patariama traumuotą koją padėti ant pagalvėlės Kelti galūnės negalima, jei įtariamas lūžimas.

Prevencija

Paprastai traumos įvyksta staiga ir visiškai nelauktai. Nepaisant to, egzistuoja keletas naudingų patarimų, kaip bent dalies jų išvengti:

  • apšilimo, tempimo pratimai prieš pradedant sportuoti;
  • teisinga judesių technika, prižiūrint treneriui;
  • judesių, darbo nutraukimas atsiradus skausmui;
  • patogi, tinkama sportui avalynė;
  • tinkama mityba, kova su antsvoriu;
  • koordinacijos lavinimas, atsargumas, neskubėjimas einant slidžia gatve ar lipant laiptais.

Į viršų

Susijusi informacija